6.1. Cultuur
Beleidsdoel Cultuur
Streven naar cultuur voor iedereen en stimuleren van een bruisend en vernieuwend aanbod in Stad en Ommeland
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Percentage toegekende structurele subsidie volgens Subsidieregeling Kadernota Cultuur verleend | n.v.t. | 100% | 100% | 100% | 100% | |||
Subsidieregeling Amateurkunst, Cultuurparticipatie en Erfgoed :
| n.v.t. | 26 100% | 33 100% | 7 100% | 100% | |||
Subsidieregeling Vernieuwing Klassieke Muziek
| n.v.t. | 12 100% | 4 100% | 5 47% | 100% | |||
Subsidieregeling Vernieuwing vaste presentatie erfgoed :
| n.v.t. | 5 100% | 5 100% | 3 90% | 100% |
Het Uitvoeringsprogramma Cultuur 2021-2024 is in oktober 2020 vastgesteld. Op basis van het programma zijn concept-indicatoren in de Begroting 2022 opgenomen.
We zijn in het najaar van 2021 begonnen met meten of doelen behaald zijn door te rapporteren over de effectiviteit van onze subsidiestromen (indicatoren), aangezien ons cultuurbeleid voor een groot deel rust op het verstrekken van subsidie. Structurele subsidie gaat naar 46 culturele instellingen in alle sectoren. Voorafgaand aan verlening worden voorwaarden gesteld ten aanzien van doel en kwaliteit. Daarom wordt verwezen naar onderliggende subsidieregelingen. Door het verstrekken van subsidie volgens de voorwaarden van de regelingen, voeren we ons cultuurbeleid volgens doelstelling uit. Het aantal verstrekte subsidies geeft daarbij zicht op de reikwijdte (aantal organisaties die succesvol aanspraak maken op budget en bijdragen aan het inhoudelijke doel van de subsidieregeling) van ons subsidiebeleid. Naast deze kwantitatieve indicatoren (in percentages) wordt bij prestaties en prioriteiten kwalitatief gerapporteerd door het verstrekken van inhoudelijke informatie.
Prioriteiten
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
CULTUUR (verbreding visie, Ommeland, gelijke beloning) Uitvoeringsprogramma Cultuur 2025-2028 | |||
| groen |
| |
| groen |
|
Regulier
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
| groen |
| |
|
| + 100 (L) | |
|
| + 4 (L) | |
|
| - 115 (L) | |
|
| + 11 (L) |
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
N.v.t. |
6.2. Erfgoed en archeologie
Beleidsdoel Cultureel erfgoed
Inzetten op ontwikkeling, behoud en versterking van de kwaliteit van het erfgoed, het landschap en de leefomgeving
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
% rijksmonumenten (excl. functie woonhuis) weergegeven naar de staat van het casco, categorie 'matig' en 'slecht' 1) Landelijke waarde | matig: matig: 11,9% | matig: slecht: matig: 11,4% | matig: slecht: matig: | matig: slecht: matig: | < peiljaar 2021 > waarde Gronin-gen | < peiljaar 2021 > waarde Gronin-gen | < peiljaar 2021 > waarde Gronin-gen | < peiljaar 2021 > waarde Gronin-gen |
Eigen indicatoren | ||||||||
Aantal gerealiseerde restauraties (waarvan aantal in combinatie met herbestemming) | 57 (13) | 33 (3) | 37 (3) 2) | 19 (1)3) | > peiljaar 2021 | > peiljaar 2021 | > peiljaar 2021 | > peiljaar 2021 |
- Bron: Erfgoedmonitor. Daarin wordt de staat van onderhoud zichtbaar vanaf de buitenkant van het pand.
- Betreft cijfers over de tweede tender 2022 (besluit GS 28 maart 2023) en de eerste tender 2023 (besluit GS 12 september 2023).
- Betreft cijfers over de tweede tender 2023 (besluit GS 27 februari 2024).
Prioriteiten
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
ERL | |||
| |||
| groen |
| |
| - 15 (L) | ||
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen | 1. Zie tekst bij Mooi Groningen. | |
| groen | 2. In de eerste periode van 2024 is de verbinding tussen ERL en onder andere de volgende opgaven gelegd en/of nader ingevuld: Omgevingsvisie, NOVEX, vrijetijdseconomie, grondzaken, Prolander, Transitie Landelijk Gebied, Mobiliteit, Digitalisering, Natuur en het provinciaal programma NPG. | |
| groen | 3. Zie tekst uitrol Erfgoedprogramma | |
| groen | 4. In 2023 is deze lobby gevoerd in het kader van Nij Begun en voor het Cultuurfonds Monumenten Groningen. De middelen vanuit Nij Begun zijn via een SPUK aangevraagd, maar nog niet verkregen mede vanwege het ontbreken van een wettelijke grondslag bij het ministerie van EZK om de middelen uit te kunnen keren aan de provincie Groningen. Naar verwachting volgt de beschikking en uitbetaling in het derde kwartaal. Tot die tijd moeten we deze middelen als provincie voorfinancieren. | |
| groen | 5. In de periode januari - april is onderzocht wat de ondersteuningsbehoeften zijn van de gemeenten binnen de beleidsterreinen Erfgoed, Ruimtelijke kwaliteit en Landschap. Ook landelijk loopt een dergelijk onderzoek. Hierin werken we samen. Uiterlijk in het derde kwartaal 2024 zullen de uitkomsten van beide onderzoeken gereed zijn en kunnen we bezien hoe we vanuit de provincie de gemeenten kunnen ondersteunen en kan het ministerie van OCW hetzelfde doen (ten aanzien van gemeenten en provincie). | |
De extra middelen vanuit het hoofdlijnenakkoord binnen het lopende ERL-programma gaan naar de actiepunten 1. en 3. voor de volgende onderdelen: | |||
MOOI GRONINGEN: RUIMTELIJKE KWALITEIT EN LANDSCHAP 2024 | |||
| groen |
| |
| groen |
| |
UITROL ERFGOEDPROGRAMMA 2024 naar niet-aardbevingsgebied | |||
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen |
| |
CULTUUR (verbreding visie, Ommeland, gelijke beloning) | |||
Uitvoeringsprogramma Cultuur 2025-2028 | |||
| groen |
|
Regulier
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
| |||
| groen |
| |
|
| + 75 (L) | |
|
| + 11 (L) | |
|
| - 480 (L) | |
|
| + 14 (L) |
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
N.v.t. |
6.3. Maatschappij
Beleidsdoel Voorzieningen
Maatschappelijke voorzieningen (zorg, educatie, bibliotheek, archieven, sport) bereikbaar en waar mogelijk op maat beschikbaar voor alle inwoners, waar nodig met steun van de provincie
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Alle gemeenten halen hun halfjaarlijkse taakstelling huisvesting vergunninghouders 1) | eerste halfjaar: | eerste halfjaar: | eerste halfjaar: | eerste | eerste | |||
Aantal gehonoreerde aanvragen Stichting Provinciaal Groninger Studiefonds (per schooljaar) | 420 | 444 | 477 | 396 | 400 | |||
Sport en bewegen 2) | ||||||||
Nog te bepalen |
- Vanaf 1 januari 2025 zijn de cijfers over het tweede halfjaar 2024 beschikbaar.
- Naar verwachting wordt op 18 december 2024 de Leefbaarheidsvisie 2024-2035 door PS vastgesteld. Direct hierna worden de indicatoren voor het nog op te stellen Uitvoeringsprogramma 2025-2027 opgenomen.
Prioriteiten
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
SOCIAAL BELEID Sociaal beleid en gezondheid (inclusief voedselbank en kledingbank) / Sport en bewegen (sportakkoord, accommodaties en evenementen) / Positieve gezondheid / Opvang vluchtelingen - ondersteunen gemeenten: | |||
| groen |
|
Regulier
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
|
| + 6 (L) | |
|
| + 109 (L) | |
|
| + 3 (L) |
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
N.v.t. |
6.4. Versterking leefbaarheid
Beleidsdoel Leefomgeving
Inzetten voor een vitale provincie waarin mensen grip hebben op hun directe woon-, werk- en leefomgeving en zelf kunnen kiezen wat zij belangrijk vinden
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Drie Groningse regio's scoren hoger op Brede Welvaartsmonitor op de onderdelen:
- werkgelegenheidsgroei | n.n.b. n.n.b. 71,8% | n.n.b. n.n.b. 73,3% | n.n.b. n.n.b. 73,5% | n.n.b. n.n.b. n.n.b. | n.n.b. n.n.b. n.n.b. | |||
20% Transitiefonds particuliere woningvoorraad met niet publieke middelen gevuld | 0% | 0% | 0% | n.n.b. | n.n.b. | |||
Leegstand woningmarkt in de provincie is gedaald naar 2,5% (frictieleegstand) 3) | 2,5% | 2,6% | 3,3% | n.n.b. | n.n.b. | |||
Aan minimaal 20 voorzieningen (incl. zorg) en zorginnovaties is subsidie verleend | 4 | 7 | 6 | n.n.b. | n.n.b. | |||
Score leefbaarheid gestegen van 7,7 naar 7,8 (gemeten onder burgerpanel van Sociaal Planbureau Groningen) | 7,7 | 7,5 | 7,4 | n.n.b. | n.n.b. |
De indicatoren uit het Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid 2020-2023 zijn in bovenstaande tabel opgenomen. Indicatoren en streefwaarden voor 2024 en verder zijn nog niet bekend. Naar verwachting wordt op 18 december 2024 de Leefbaarheidsvisie 2024-2035 door PS vastgesteld. Direct hierna wordt het uitvoeringsprogramma 2025-2027 opgesteld. Hierin worden de nieuwe indicatoren opgenomen.
- Totdat er een specifiekere uitwerking is werken we met de indicator ervaren gezondheid.
- In deze tabel zijn de indicatoren en streefwaarden opgenomen zoals aangegeven in Uitvoeringsprogramma Groningen@Work 2020-2023 . Zie ook programma Economie, deelprogramma Economie en werkgelegenheid, beleidsdoel Arbeidsmarkt.
- Vanaf 2021 wordt op basis van voortschrijdend inzicht uitgegaan van de PRIMOS-gegevens (PRognose-, Informatie- en MOnitoring Systeem), aangezien deze ook meer overeenkomen met de cijfers van het CBS, namelijk Dashboard Leegstand CBS. De realisatiecijfers wijken af van de streefwaarden. Hiervoor zijn twee verklaringen te geven:
- In het Groninger aardbevingsgebied moeten veel bestaande woningen vervangen worden door nieuwe in het kader van de versterkingsoperatie. Dit leidt tot tijdelijk extra hoge leegstand in de betreffende gemeenten.
- Veel woningen die volgens de gemeentelijke administraties leegstaan blijken in de praktijk wel degelijk bewoond worden, zoals gebleken is uit een door KAW uitgevoerd veldonderzoek in de regio Noord-Groningen van enige tijd geleden.
Bestaande prioriteiten
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
LEEFBAARHEID Leefbaarheid, zorg en wonen (Brede Welvaart, krimp/retail) / Positieve Gezondheid | |||
Zie ook beleidsdoel 6.3 Maatschappij. | groen |
| |
| + 100 (L) | ||
|
| + 13 (L) | |
|
| - 286 (L) | |
|
| - 54 (L) |
Regulier
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
| |||
Economie | |||
| groen |
| |
Wonen | |||
| groen |
| |
Mobiliteit | |||
| groen |
| |
Ruimtelijke kwaliteit | |||
| groen |
| |
|
| + 2 (B) |
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
N.v.t. |