2.1. Milieu
Beleidsdoel Milieukwaliteit
Een schoon, gezond, veilig, hindervrij en circulair Groningen voor alle inwoners waarbij we milieudruk en -hinder proberen te voorkomen dan wel zo veel mogelijk te beperken
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Aantal meldingen over geur- en geluidhinder | 92 | 116 | 299 | 75 1) | max. 150 | max. 150 | max. 150 | max. 150 |
Naleving bij Brzo-/Seveso-inrichtingen 2) | 62%voldoet | 55% voldoet | 53% voldoet | n.n.b. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. |
Percentage (hoog) belaste woningen door fijnstof (PM2,5) dat IT4-waarde (20 µg /m3) haalt3) | n.v.t. | n.v.t. | 99,81% | n.n.b. | 100% | 100% | 100% | 100% |
Percentage (hoog) belaste woningen door fijnstof (PM10) dat IT4-waarde (10 µg/m3) haalt 3) | n.v.t. | n.v.t. | 97,63% | n.n.b. | 100% | 100% | 100% | 100% |
Percentage (hoog )belaste woningen door stikstofdioxide (NO2) dat IT4-waarde (20 µg/m3) haalt3) | n.v.t. | n.v.t. | 100% | n.n.b. | 100% | 100% | 100% | 100% |
- Peildatum: 1 augustus 2024.
- Brzo-inrichtingen heten met ingang van 2024 Seveso-inrichtingen. De streefwaarden zijn nog te bepalen (dashboard wordt ontwikkeld eind 2024). NB. Realisatie 2021 is hoger omdat in 2021 minder overtredingen waren geconstateerd dan voorgaande en nakomende jaren. Dit is, grotendeels, te verklaren door de inspecties tijdens de coronacrisis. Deze inspecties moesten in een kort tijdsbestek worden uitgevoerd, hierdoor is de scope van de inspecties kleiner geworden.
- De indicator 'Aantal belaste en belaste woningen door fijnstof en stikstofdioxide' uit de Begroting 2024 is verfijnd in een drietal subindicatoren en voorzien van streefwaarden. Hierbij wordt de IT-4 waarde als norm gehanteerd: Om een stapsgewijze verbetering van de luchtkwaliteit mogelijk te maken, heeft de World Health Organization (WHO) een aantal interimdoelen (IT: Interim Targets) geformuleerd. Het strengste interimdoel is de IT4. Voor een nadere toelichting zie de Milieumonitor . N.B. De realisatiewaarden van 2021 en 2022 zijn wel beschikbaar maar geven een vertekend beeld in verband met de harde lockdown in de coronaperiode, om deze reden hebben we 2021 en 2022 ook niet door laten rekenen.
Prioriteiten
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
VTH ENERGIEBESPARING TOEZICHT Provinciale bedrijven zijn sinds 2018/2019 verplicht om elke vier jaar met energierapporten en uitvoeringsplannen aan te geven op welke manier zij gaan voldoen aan BBT (best beschikbare technieken). Het gaat hierbij om maatregelen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder. | |||
| oranje |
| |
ASBESTSANERING DAKEN Daken van bijvoorbeeld boerenschuren kunnen mooie kansen kunnen bieden voor meervoudig ruimtegebruik en het opwekken van hernieuwbare energie en waarbij er kansen liggen voor het opruimen van de asbestdaken. |
| ||
| groen |
| |
MILIEU Wij vergroten ons inzicht in de opeenstapeling van last en druk op de omgeving, om zo nodig maatregelen te kunnen nemen. Het huidige regionale basisbeschermingsniveau houden we zoveel mogelijk intact. Dit is van provinciaal belang. We kiezen voor ambitieuze en scherpe milieunormen en stellen als dat nodig is strenge voorschriften aan de bedrijfsvoering van grote industriële (Brzo-/RIE 4) bedrijven. Daarbij geven we prioriteit aan het verminderen en voorkómen van de emissie van gevaarlijke stoffen en in het bijzonder ZZS via de lucht, bodem en (grond)water en door de recycling van afval om hiermee blootstelling van mens en natuur zoveel mogelijk te beperken. We willen gezondheidseffecten door verontreiniging en hinder voor de burger voorkomen en verminderen. Hierbij geven prioriteit aan het verminderen van de gezondheidseffecten door milieubelasting op de volgende thema's: geuroverlast van bedrijven, geluid van wegverkeer en luchtverontreiniging. | |||
Uitvoering milieuprogramma
| |||
Resultaat 2024 | Resultaat 2024 | ||
| groen |
| |
| groen |
| |
Resultaat 2024-2027 | Resultaat 2024-2027 | ||
| groen |
| |
| |||
Resultaat 2024 | Resultaat 2024 | ||
| groen |
| |
| oranje |
| |
| groen |
| |
Resultaat 2024-2027 | Resultaat 2024-2027 | ||
| groen |
| |
| oranje |
| |
| oranje | ||
| groen |
| |
Resultaat 2024 | |||
| groen |
| |
Resultaat 2024-2027 | |||
| groen |
| |
| groen |
| |
| |||
Resultaat 2024 | Resultaat 2024 | ||
| groen |
| |
Resultaat 2024-2027 | Resultaat 2024-2027 | ||
| groen |
| |
Resultaat 2024 | Resultaat 2024 | ||
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen |
| |
Resultaat 2024-2027 | Resultaat 2024-2027 | ||
| oranje |
| |
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen |
| |
Resultaat 2024 | Resultaat 2024 | ||
| groen |
| |
Resultaat 2024-2027 | Resultaat 2024-2027 | ||
| groen |
| |
Resultaat 2024 | Resultaat 2024 | ||
| groen |
| |
| groen |
| |
Resultaat 2024-2027 | Resultaat 2024-2027 | ||
| groen |
| |
| groen |
|
Regulier
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen |
| |
|
| + 52 (L) | |
|
| - 183 (L) | |
|
| + 15 (L) |
Bijdrage Verbonden partij Omgevingsdienst Groningen aan beleidsdoel
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
| oranje |
| |
| - 79 (L) |
Beleidsdoel Duurzaamheid
Minimaal voldoen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU en het Rijk voor 2030 en 2050
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Niveau op de CO2-Prestatieladder1) | n.n.b. | 3 | minimaal 3 | |||||
Aantal hoofdprocessen waarin duurzaamheid is geborgd | n.n.b. | 10 | 31 | |||||
Realisatie SDG-monitor | 25% | 25% | 100% |
Op 14 november 2023 hebben we de nieuwe Aanpak Duurzame Ontwikkeling vastgesteld, als opvolger van het voormalige programma Duurzame Ontwikkeling. Het beleidsdoel en de indicatoren en streefwaarden zoals opgenomen in de Begroting 2024 zijn hierop aangepast.
- Niveau 1 tot en met 3 hebben betrekking op de eigen organisatie. Bij niveau 4 en 5 wordt er ook werk gemaakt van de CO2-uitstoot in de keten en sector.
Prioriteiten
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
In lijn met het hoofdlijnenakkoord is een vervolgprogramma in voorbereiding. Deze wordt eind 2023 afgerond. De Aanpak Duurzame Ontwikkeling wordt in 2024 uitgevoerd. | |||
Resultaat 2024 | Resultaat 2024 | ||
CO2-Prestatieladder: | |||
| groen |
| |
Sustainable Development Goals (SDG's): | Sustainable Development Goals (SDG's): | ||
| groen |
| |
Monitoring van duurzaamheid in de interne organisatie: | Monitoring van duurzaamheid in de interne organisatie: | ||
| groen |
|
Regulier
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
N.v.t. |
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
N.v.t. |
Beleidsdoel Gaswinning
Inzetten op een zorgvuldig gebruik van de ondergrond waarbij sprake is van een veilig en verantwoord niveau van gaswinning en daarbij bijdragen aan oplossingen voor schadeherstel en versterking en het creëren van een kansrijk perspectief voor het aardbevingsgebied waardoor het vertrouwen bij de Groninger bevolking wordt hersteld
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
N.v.t. |
Voor wat betreft de schadeafhandeling, versterking en de hoogte van de gaswinning heeft de provincie geen systeemverantwoordelijkheid maar een coördinerende en faciliterende rol. Daarom zijn geen indicatoren opgenomen. Voor het Nationaal Programma Groningen zijn aparte afspraken gemaakt over indicatoren. Hiervoor wordt op overkoepelend niveau voor het gehele programma gerapporteerd door het bestuur van Nationaal Programma Groningen.
Prioriteiten
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
|
| ||
Resultaat 2024 | Resultaat 2024 | ||
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen |
|
Regulier
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
|
| + 1.050 (L) | |
|
| - 360 (L) | |
|
| + 227 (L) | |
|
| + 47 (L) | |
|
| + 528 (L) | |
|
| + 288 (B) |
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
N.v.t. |
2.2. Energie en klimaat
Beleidsdoel Energietransitie
Streven naar 55% CO 2 -emissiereductie in 2030 in onze provincie ten opzichte van de CO 2 -uitstoot in 1990
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
Totale emissie broeikasgassen (uitgedrukt in CO2-equivalenten) in absolute aantallen (tonnen uitstoot)2) Landelijke waarde | n.n.b. 114,7 mln. | n.n.b. n.n.b. | n.n.b. n.n.b. | |||||
Totale productie van hernieuwbare energie in petajoule (PJ) 3) Landelijke waarde (PJ) | 15,7 220,9 | n.n.b. n.n.b. | n.n.b. n.n.b. | |||||
Eigen indicatoren 1) | ||||||||
RES: 5,7 TWh duurzame energie in 2030 4) | 4,41 TWh |
- De Klimaatagenda Groningen 2030 is op september 2020 behandeld in Provinciale Staten. Voor de monitoring worden gegevens gebruikt uit openbare gegevensbronnen zoals de Nederlandse Emissieregistratie, CBS, Klimaatmonitor, Planbureau voor de Leefomgeving et cetera. De meest geactualiseerde data, die zijn gepubliceerd, betreffen het jaar 2021. Veel cijfers zijn terug te vinden op de Regionale klimaatmonitor .
- Totaal bekende CO 2 -uitstoot (aardgas, elektriciteit, stadswarmte, voertuigbrandstoffen). Bron: Regionale klimaatmonitor
- Totaal bekende hernieuwbare energie. Bron: Regionale klimaatmonitor
- Met ingang van de Begroting 2024 is als eigen indicator de Regionale Energie Strategie Groningen (RES): 5,7 TWh duurzame energie in 2030, opgenomen. Deze indicator is aangepast ten opzichte van de vorige collegeperiode en sluit nu aan bij de RESGroningen.nl, in de vorige collegeperiode werd over de RES Groningen gemonitord op basis van het aantal verleende, vergunde incl. geplaatste zon en wind op land en de RES 2.0 is op basis van subsidie beschikking, bouw en realisatie gemonitord. D e meest geactualiseerde data ten aanzien van de Regionale Energie Strategie Groningen (RES) zijn gepubliceerd op 20 april 2023. De RES Groningen wordt één keer in de twee jaar geactualiseerd. Bron: RESGroningen.nl .
N.B . De komende periode wordt het Nationaal Klimaatakkoord en de Klimaatagenda Groningen verder uitgewerkt naar een Programma Energie, vervolgens wordt dit vertaald naar een geactualiseerd uitvoeringsprogramma. Mogelijk volgen hieruit nieuwe eigen indicatoren, die worden dan vervolgens opgenomen in de eerstvolgende P&C-cyclus.
Prioriteiten
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
ENERGIE-INFRASTRUCTUUR / | |||
Energieprogramma
| groen |
| |
|
| + 30 (L) |
Regulier
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
| |||
| groen |
| |
| groen |
| |
| groen |
| |
|
| + 18 (L) | |
|
| - 1.705 (L) | |
|
| - 10 (L) |
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel
Prestatie | Voort-gang | Toelichting | Begrotings-wijziging |
---|---|---|---|
N.v.t. |