Energie in transitie
DATUM BEHANDELING PS: 13 maart 2019 download rapport
Aanbeveling | ||
PS: | ||
Maatregelen | Voortgang | Toelichting |
---|---|---|
1a. t/m 1d. | groen | De Klimaatagenda Groningen is in september 2020 door uw Staten vastgesteld. De Regionale Energiestrategie 1.0 is op 2 juni 2021 door uw Staten vastgesteld. |
Aanbeveling | ||
2. (GS) Bepaal de weg richting einddoel en stel tussendoelen op. Dat zorgt ervoor dat de opgave concreet en behapbaar wordt. | ||
Maatregelen | Voortgang | Toelichting |
---|---|---|
De Noordelijke Rekenkamer adviseert in haar aanbiedingsbrief d.d. 8 november 2018 aan de drie noordelijke provincies om een vijfjarenplanning aan te houden in de ontwikkeling van de energietransitie. Ook is aanbevolen om aan te sluiten bij de rijksdoelstellingen. De provincie Groningen zit qua systematiek dicht bij deze werkwijze. Er wordt namelijk een programma gemaakt voor een periode van vier jaar die meestal een halfjaar tot een jaar na de provinciale verkiezingen ingaat. Met een langere doorloop in een volgende collegeperiode kan aan de voorkant wel rekening gehouden worden. Echter, zodra een nieuw college en een nieuwe Provinciale Staten toch tot andere inzichten komen zal de effectiviteit hiervan beperkt zijn. | groen | De systematiek van de aanbeveling is geïmplementeerd. Geen actie meer nodig. |
Aanbeveling | ||
3. (GS) Reken door wat het ingezette instrumentarium oplevert aan energiebesparing, productie van hernieuwbare energie en CO ₂ -reductie en/of betrek expert judgement bij aanvang van het (nieuwe) energietransitie programma. | ||
Maatregelen | Voortgang | Toelichting |
---|---|---|
In reactie op deze aanbeveling verwijzen we naar de eerste reactie in deze brief. De provincie staat er positief tegenover om door te rekenen wat haar ingezette instrumentarium heeft opgeleverd. Echter begint dit bij het definiëren van de regels en instrumenten die de provincie daadwerkelijk heeft om beleid ten uitvoer te brengen. Hierin moeten wij constateren dat de meeste regelgeving met betrekking tot duurzame energie-ontwikkeling bij de Europese Unie, het Rijk, of op gemeentelijk niveau tot stand komt. Het enige waar provincies in kunnen sturen is ruimtelijk beleid en milieuvergunningen (welke slechts betrekking hebben een deel van de bedrijven). In ontwikkeling van nieuw beleid worden experts geconsulteerd (indien de kennis niet bij de eigen dienst aanwezig is). | groen | Waar mogelijk is de aanbeveling binnen de Klimaatagenda Groningen geïmplementeerd. Geen actie meer nodig. |
Aanbeveling | ||
4. (GS) Stuur zowel op provinciaal niveau als voor de regio’s in de Regionale Energiestrategieën aan op: | ||
Maatregelen | Voortgang | Toelichting |
---|---|---|
IPO-reactie rekenkamerrapport: | groen | Aanbeveling is landelijk via het IPO geïmplementeerd. Geen actie meer nodig. |
Aanbeveling | ||
5. (GS) Maak gebruik van de landelijke Klimaatmonitor voor het in beeld brengen van effecten en voorzie PS daarnaast van informatie waaruit de inzet van de provincie en de resultaten daarvan blijkt. | ||
Maatregelen | Voortgang | Toelichting |
---|---|---|
In het onderzoeksrapport worden in het hoofdstuk 'Stand van zaken ambities' de resultaten rondom energietransitie met verschillende eenheden weergegeven. Uiteraard is de landelijke monitor daarvoor de basis. De provincie Groningen gebruikt in de Energiemonitor Groningen ook een deel van deze eenheden. Er is echter een indicator die weliswaar veel wordt gebruikt, maar in de context van een provincie niet opgenomen kan worden ais beleidsindicator. Dit is de CO2-emissie. Het is mogelijk om te rapporteren over CO2-emissie op de schaal van provincies. Maar dit zegt niets over de beleidsinzet van diezelfde provincies, omdat er op dit moment nog geen instrumentarium is om hierop te sturen. De grote CO2-uitstoters, zoals de energiesector, vallen onder het Europese CO2-emissiehandelssysteem. Als provincie is het niet mogelijk de CO2-emissies van deze bedrijven te beïnvloeden. Ook van de grootste andere energiegebruikers in de industrie is de provincie niet het bevoegd gezag als het gaat om bijvoorbeeld de milieuvergunning. Ook hier geldt dat er geen instrumentarium voorhanden is om te sturen op CO2-emissies. Om die reden zouden wij ervoor willen pleiten om deze indicator in het gehele rapport niet meer op te nemen. Mocht u dit willen handhaven, dan verzoeken wij u hier minimaal bij te zetten dat deze indicator weliswaar is opgenomen, maar dat het provincies vrijwel volledig aan instrumentarium ontbreekt om hierop te kunnen sturen. Onze provincie is in die zin illustratief: de sterke stijging in CO2-emissie in de provincie Groningen is vrijwel geheel toe te schrijven aan de vestiging van enkele energiecentrales in de afgelopen decennia. | groen | Binnen het Nationaal Programma RES (in het kader van het Klimaatakkoord) wordt een monitoringssysteem opgezet dat we gebruiken om de voortgang te rapporteren. Deze systematiek is uitgerold over alle RES-regio's in 2020. Geen actie meer nodig. |
Aanbeveling | ||
6. (GS) Sluit met de indicator CO ₂ -uitstoot zoals opgenomen op waarstaatjeprovincie.nl (en de landelijke klimaatmonitor) aan op de in het BBV opgenomen indicatoren. | ||
Maatregelen | Voortgang | Toelichting |
---|---|---|
IPO-reactie Rekenkamerrapport: Vergelijkbaarheid (aanbevelingen 4-6) Hanteren van dezelfde data, uitgangspunten en terminologie is van belang voor de vergelijkbare en optelbare Regionale Energiestrategieën. Er is behoefte aan één dataportal. In de praktijk werken de provincies al met gegevens uit de Klimaatmonitor. Het blijven gebruiken en uitbouwen van de Klimaatmonitor als databron ligt voor de hand. En de ontwikkeling van een gezamenlijke data set en portal zal een essentieel onderdeel zijn van het Nationaal Programma RES en daarmee het Klimaatakkoord. | groen | Aanbeveling is landelijk via het IPO geïmplementeerd. Geen actie meer nodig. |
Aanbeveling | ||
7. (GS) Stel via het IPO aan BZK voor om twee indicatoren toe te voegen aan de indicatoren die alle provincies gebruiken voor het thema energietransitie, te weten: | ||
Maatregelen | Voortgang | Toelichting |
---|---|---|
IPO-reactie Rekenkamerrapport: | groen | Aanbeveling is landelijk via het IPO geïmplementeerd. Geen actie meer nodig. |
Aanbeveling | ||
8. Maak interprovinciaal afspraken over het labelen van middelen voor energietransitie, zodat inzichtelijk kan worden gemaakt welke financiële impuls provincies geven aan de energietransitie. | ||
Maatregelen | Voortgang | Toelichting |
---|---|---|
Zie 7. | groen | Dit wordt landelijk via het IPO opgepakt. Geen actie meer nodig. |
Aanbeveling | ||
9. Zet in op een gezamenlijke leeragenda door middel van interprovinciale evaluaties van instrumenten. Zo ontstaat inzicht in de faal- en succesfactoren van provinciale instrumenten voor de energietransitie. | ||
Maatregelen | Voortgang | Toelichting |
---|---|---|
IPO-reactie Rekenkamerrapport: Leren van elkaar (aanbeveling 9) Middels onder andere de Energiemonitor Groningen worden PS actief geïnformeerd over de status van de energietransitie in Groningen. Daarnaast verwachten wij dat zodra er een nieuw college is, gewerkt zal gaan worden aan een nieuw programma. Dat lijkt ons het juiste moment om te oordelen of de aanbevelingen voldoende hun weg hebben gevonden In een nieuw programma. | groen | Aanbeveling is landelijk via het IPO geïmplementeerd. Geen actie meer nodig. |
Aanbeveling | ||
Verzoek GS om u over één jaar te informeren over de stand van zaken ten aanzien van de aanbevelingen uit dit rapport. | ||
Maatregelen | Voortgang | Toelichting |
---|---|---|
Middels onder andere de Energiemonitor Groningen worden PS actief geïnformeerd over de status van de energietransitie in Groningen. Daarnaast verwachten wij dat zodra er een nieuw college is, gewerkt zal gaan worden aan een nieuw programma. Dat lijkt ons het juiste moment om te oordelen of de aanbevelingen voldoende hun weg hebben gevonden In een nieuw programma. | groen | Aanbeveling is binnen de Klimaatagenda Groningen geïmplementeerd. Geen actie meer nodig. |